JAK POMÓC DZIECKU Z PROBLEMAMI W OBSZARZE FUNKCJONOWANIA W SZKOLE ?
KWESTIONARIUSZ JA I MOJA SZKOŁA *
Elżbieta Zwierzyńska, Andrzej Matuszewski (2002)
Wiek |
dzieci od 10 do 15 lat |
Procedura |
badanie indywidualne (w uzasadnionych przypadkach także grupowe); bez ograniczenia czasu - przeciętnie około 20 minut. Kwestionariusz przeznaczony jest do badania motywacji do nauki oraz lęku szkolnego |
Normy |
stenowe dla dziewcząt i chłopców z klas IV-VI szkół podstawowych oraz z klas I i II gimnazjum. |
Zastosowanie |
w diagnozowaniu czynników emocjonalno-motywacyjnych wpływających na poziom osiągnięć szkolnych dziecka. |
*Wydawcą testu jest wydawnictwo CMPP
KWESTIONARIUSZE "KLASA WOBEC MNIE", "JA WOBEC KLASY" (KWM)*
Anna Zwierzyńska i Andrzej Matuszewski (2006)
Wiek |
dzieci od 10 do 15 lat |
Procedura |
przede wszystkim badania indywidualne; badany wypełnia oba kwestionariusze; czas badania nieograniczony - przeciętnie wynosi 30 minut. Zestaw kwestionariuszy stworzono na potrzeby diagnozy nieprzystosowanie społecznego dzieci w klasie szkolnej. |
Normy |
dziewczęta i chłopcy z IV-VI klasy szkoły podstawowej oraz I-III klasy gimnazjum. |
Zastosowanie |
diagnozowanie nieprzystosowania społecznego dzieci w sytuacji szkolnej. |
*Wydawcą testu jest Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
TEST KOMUNIKACJI ZADANIOWEJ RODZIC-DZIECKO (TKZ R-D)*
Anna Frydrychowicz (2003)
Wiek |
Test służy do diagnozy efektywności zachowań komunikacyjnych dziecka i rodzica w sytuacjach zadaniowych. |
Procedura |
badanie indywidualne dziecka i rodzica w sytuacji wykonywania przez nich zadania testowego; przeciętnie badanie zajmuje kilkanaście minut |
Normy |
tymczasowe normy stenowe dla dwu poziomów wieku: 6-7 i 8-9 lat (skala D) oraz trzech poziomów wykształcenia rodziców (skala R). |
Zastosowanie |
poradnictwo szkolne (optymalizowanie pomocy w nauce udzielanej dzieciom przez rodziców czy profesjonalistów). |
* Wydawcą testu jest Centrum Metodyczne Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH (TSS)*
Polska adaptacja: Elżbieta Zwierzyńska (2000)
Wiek |
dzieci od 10 do 14 lat |
Procedura |
badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu; przeważnie 30 minut |
Zastosowanie |
w pracy psychologa szkolnego |
TSS jest testem projekcyjnym. Służy do badania obrazu relacji interpersonalnych, związanych z nauką szkolną u dzieci.
* Wydawcą testu jest Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.